– Vi har bakom oss ett år av djup lågkonjunktur. Det har lett till att konsultbranschen i allmänhet men kommunikationsbranschen i synnerhet haft stora problem. Konjunkturläget har synlig- och tydliggjort de strukturella problem som finns bland de företag i branschen som inte ställt om sin verksamhet, efter kundernas krav. Vårt resultat är ett kvitto på att de vägval vi gjort har varit rätt. Men också att vi haft rätt i att tiden för klassiska reklambyråer är över. Det var delvis detta som fick oss att starta den utvecklingsresa vi befinner oss på mot en helt ny typ av byråerbjudande, säger Ulf Dahlqvist som är senior partner på Gullers Grupp.
För kommunikationsbranschen i stort är det ett år med minskad omsättning, minskade byråintäkter, lägre marginaler samt lägre löner. Det enda som ökat är antalet konkurser.
Gullers Grupp redovisar en ökad byråintäkt och ett resultat som är företagets näst bästa under de 35 år företaget existerat. Gullers Grupp har tagit marknadsandelar på en vikande marknad och ytterligare stärkt sin position som Sveriges ledande byrå för samhällsaktörer.
Rörelseresultatet före avskrivningar visar på en vinst för koncernen på 36.5 mkr. Att Gullers Grupp är stabila på en osäker marknad visas också av att koncernen de senaste tre åren haft en sammanlagd vinst (före avskrivningar) på 107 miljoner kronor.
– Resultatet skapar goda förutsättningar för fortsatt tillväxt. Under det gångna verksamhetsåret har vi förvärvat fyra företag, en takt som vi avser att hålla även det kommande året. Grunden i vår förvärvsstrategi är att vara aktiva i den snabba omställningen i branschen, där kunderna vill komma ifrån konsultvärldens stuprör och efterfrågar nya, mer sammansatta och komplexa tjänster. Vi expanderar främst inom ledarskap/management, hållbarhet och tech. Vi satsar också på att stärka vår marknadsledande position inom life science och kommer påbörja en nordisk och internationell resa, säger Hans Gennerud som är VD på Gullers Grupp.